Sidor

torsdag 27 september 2012

Känns lite olustigt

Magda har, som ni säkert vet, bland annat adhd, dyslexi och dyskalkyli. Dyskalkylin har tidigare varit misstänkt men är ju bara en underskrift på pappret ifrån att bli verklighet. Inget nytt för oss men troligtvis en fördel att ha på pränt.

På utvecklingssamtalet i tisdags yttrades några ord som gjorde mig lite orolig.

Det pratades om Magdas svagheter i skolan. Stödet hon får idag. Om att assistent och mycket stöd kommer att försvinna på högstadiet.
Att:

"Vi måste förbereda Magda på det."

Men sedan kom det som känns lite olustigt.

Läraren säger att Magda i högstadiet (nästa år) kan få:

"Läsa en enklare kurs eftersom hon aldrig kommer att nå upp till kraven"

Ville inte fråga eftersom Magda satt med på mötet men kan de menat särskola?

Hur gör man när ett barn INTE når upp till kunskapskraven i ett enda ämne (matte) pga av dyskalkyli? Är det möjligt att läsa ett enda ämne i särskola men resten i vanlig skola? Kan man göra "undantag" och slippa betyg i matte om man inte klarar det pga funktionshinder?

Behovet av särskola finns ju inte egentligen eftersom hon inte har en utvecklingsstörning.

Vad jag har fått förklarat för mig så är det barn med utvecklingsstörning som ska placeras i särskola. Magda har ingen utvecklingsstörning eller hjärnskada. Hon har bara problem med att "hitta sin intelligens just när den behövs" (http://bloggmalplace.wordpress.com/2012/08/11/adhd-debatt-i-bilder/) och att kunna få ur sin kunskap som hon har inom sig. För kunskap det har hon. Det visar hon när det är rätt förutsättningar för henne.

"Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapsmål därför att de är utvecklingsstörda ska tas emot i särskolan. Med utvecklingsstörda barn jämställs barn som har fått betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

Fram till den 1 juli 2011 hade även barn med autism eller autismliknande tillstånd rätt att bli mottagna i särskolan. "


http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Riktad-tillsyn/mottagande-i-sarskola/Lagar--regler-for-sarskolan/

Jag har absolut inget emot särskolan utan anser att det är en suverän skola för de som är i behov av den. Men jag anser inte att särskolan ska vara en plats där barn utan de specifika diagnoserna ska placeras.

4 kommentarer:

  1. När jag gick på högstadiet fanns det 2 matte att välja på. Kommer inte ihåg vad det kallades men allmän och något mer var det.. En lite svårare och en lite enklare.. Kan det inte vara så de menar?

    SvaraRadera
  2. Tror inte det. Magda har inte de grundläggande kunskaperna i matte. I betygskriterierna finns bara ett enda fält ifyllt med ljusgult.
    Hon kan räkna enkla tal + och - . Då menar jag väldigt enkla. Hundratal är för svårt.
    Helt enkelt fattar inte matte.
    Sedan är hon en av de bästa i engelska och med hjälpmedel även i andra ämnen.
    Så intelligent är hon.

    SvaraRadera
  3. Men sär låter ju väldigt drastiskt! Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag med. Tycker också att sär låter fel. Kanske som jag tolkade det först att lärare kan göra något som hos Skolverket kallas för Undantagsbestämmelsen. Dvs att om en elev pga ett funktionshinder inte kan uppfylla alla kriterier så kan ändå godkänt betyg ges. Men vet inte om det är tillämpligt på Magda.
      Så svårt.
      Får ta upp det med bup.

      Radera