Sidor

söndag 8 september 2013

Kunskap är makt

Läste en liten skrift i fredags. Smart start vid lässvårigheter och dyslexi - Bodil Andersson, Louise Belfrage, Eva Sjölund (Natur & Kultur) 

Under kapitlet Tidiga varningssignaler listas flera varningssignaler som jag såg tidigt hos Magda. Det är lätt att vara efterklok men visst känner jag lite ilska till att Magdas läs- och skrivproblem inte togs tag i tidigare. Till alla inblandades försvar så förstår jag att det faktiskt var svårt att veta vad som var hönan eller ägget. Var det adhd eller dyslexi/dyskalkyli? Om Magda bara fick hjälp med sin adhd så kanske läsningen skulle komma igång. Nu visade det sig att det inte var rätt att avvakta. Vi skulle satt in rätt hjälp direkt. Hoppas så att den hjälp som Magda får nu kan hjälpa henne ikapp.

Barnet


  • visar inget intresse för bokstäver, ord och böcker
  • lär sig läsa och skriva långsammare än kamraterna
  • läser knaggligt och långsamt
  • läser ofta fel på ord som liknar varandra till exempel igen och ingen
  • får svårt med matematikens lästal
  • stavar fel och "tappar" ändelser: smörgåsen blir till exempel sögås
  • skriver ord och/eller siffror i fel ordning
  • tycks prestera under sin förmåga
  • blir frustrerat och ledset
  • får låg självkänsla
  • får svårt att koncentrera sig
  • hittar på saker för att slippa att läsa och skriva
Några barn med läs- och skrivsvårigheter har också problem med andra typer av inlärning, till exempel att

  • skilja på vänster och höger
  • lära sig klockan
  • komma ihåg och följa instruktioner
  • samordna intryck från öga till hand

Det tas upp i skriften att det är viktigt att hitta de här barnen tidigt. De barn som inte uppnått acceptabel nivå av läsflyt i 3:an kommer att hamna efter i skolan.

Jag såg redan när Magda var i 4-5 års åldern att hon inte var intresserad av sådant som innebar läsa och skriva. Först trodde jag att det berodde på att jag jämförde henne med Maja som alltid var intresserad av olika sätt att lära sig saker. Som lärde sig läsa själv som 6-åring. 

Jag försökte få gehör för Magdas problem när det talades om att hon skulle börja skolan. Som 6-åring hade hon inte ett riktigt tal. Var totalt ointresserad av att hålla i en penna. Maja härmade efter och skrev långa berättelser redan som mycket liten. Magda drog streck. Hon ritade knappt. 

Men i första fokus kom adhd. Med pappa, storebror och storasyster med adhd-diagnos och Magda även hon ett yrväder så förstår jag resonemanget. 

Det pratas om att lärare måste få information om dyslexi redan under sin utbildning men jag tror faktiskt att det är lika viktigt att det finns med i utbildningen till förskollärare. 

Blir vi snabbare på att hittar de barnen som behöver extra stöd tidigt så slipper vi mycket lidande. För dessa barnen drabbas hårt med ständiga misslyckanden och känslan av att vara sämre än sina kompisar.

I boken utgår de ifrån att ca 25 % av Sveriges befolkning av olika anledningar inte riktigt hänger med i informationssamhället. Det handlar inte bara om dyslexi utan även om de med koncentrationssvårigheter, som faktiskt haft dålig undervisning, har en allmän utvecklingsstörning eller andra skäl som kan vara till exempel ett annat förstaspråk.

Enligt von Euler, 2001 räknar forskarna med att 4-8% av alla barn i en årskull har dyslexi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar