Sidor

torsdag 18 september 2014

Olympus diktafon


Idag kom specialpedagogen med en diktafon till Maja.

- Du får läsa brukanvisningen för jag vet inte hur den fungerar, sa pedagogen.  Du får berätta för mig vad du tycker om den. Om jag ska beställa flera.

Inga problem för Maja. Enkel apparat att sköta.

- Sätta i batterierna så startade den, berättade Maja.


Rec för att starta och Stop för att stanna. Lagras enligt datum.


Maja frågade lärare och elever vid första lektionen om det var okej att hon spelade in.

Lärarens kommentar var:
- Det trodde jag att du redan gjorde.

Vi diskuterade möjligheten redan vid mötet innan skolstart och ingen hade något emot inspelning. Nu visade Maja även hänsyn till sina klasskamrater genom att fråga.

Inspelningens kvalitet var inte den bästa trots att Maja satt längst fram i klassummet. Kanske finns det mikrofon att koppla in. Något vi får undersöka. Allra bäst hade varit om alla i klassummet haft en liten "mygga" men lärarens röst är viktigast.

Nu kan Maja koppla av lite. Med en inspelning så behöver hon inte känna pressen att komma ihåg exakt vad läraren sa. Hon behöver inte känna oro att inte hinna med att anteckna allt som läraren säger, allt som skrivs på tavlan och allt som visas i Powerpoint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar