onsdag 11 januari 2012

Knaggens absoluta favorit - pasta med kassler, kronärtskocka och gorgonzola



Hoppas det går lättare att laga mat idag för igår mådde jag riktigt illa av stekosen. Köttfärs kan vara bland det vidrigaste att tillaga när man mår dåligt.

Idag blir det jubel vid matbordet.  Denna rätten är en av gubbens favoriter.

Att det blev just denna idag är faktiskt en ren tillfällighet för jag råkade se att Maxi hade utförsäljning av gorgonzola. Kort datum-försäljning är bra bland. Då kan man lyxa till det en helt vanlig onsdag. Annars är det kronärtskockshjärtan som står för den dyra delen i denna rätten. Skulle gärna ha två burkar i men jag är för snål.

Denna rätten passar väldigt bra som bjudrätt. Då hade jag faktiskt använt 2 burkar kronärtskockshjärtan.

Oliverna tycker jag inte tillför väldigt mycket än färg till rätten så jag har faktiskt uteslutit dem någon gång. Gör så idag också för oliverna var visst slut i skåpet.

För jag kan inte sticka under stol med att detta är en ganska färglös rätt. Därför passar en färgrik sallad bra till.

Har inte testat att göra denna rätte vego. Men det skulle säkert gå utmärkt. Plocka bort kassler och tillför kanske lite broccoli. Eller ha den som en lyxig ostsås.

1 purjolök
500 gram kassler
1 burk kronärtskockshjärtan
4 dl grädde (mjölk/grädde)
200 gram gorgonzola
svart oliver
2 krm svartpeppar

Skär purjolöken i ringar och kasslern i strimlor.
Fräs lök och kassler.
Dela kronärtskockshjärtan.
Lägg i dem i kassler/löken.
Häll över grädde.
Låt allt koka ihop försiktigt.
Smula i gorgonzolaost.
När såsen har smält är såsen klar.
Blanda ner oliverna och låt dem få värme.
Krydda med grovmalen svartpeppar.


Servera med tagliatelle och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar