torsdag 13 december 2012

Stjärnfall


Tänk om jag hade ett bättre objektiv till min kamera. Då kanske jag hade haft en chans att få bild på ett stjärnfall. För vill man se en stjärna falla så ska man titta mot sydost under helgen. Allra störst chans att se ett stjärnfall är i natt, natten mellan torsdag och fredag. Då ska det falla en till två stjärnor i minuten.

Jorden är just nu på väg igenom ett stort moln som består av små partiklar. Storleken är ungefär som sandkorn men sandkornen färdas väldigt snabbt och när de når jordens atmosfär med den kraften brinner de upp.

Det är detta som vi kallar för stjärnfall.

Visst finns det större partiklar också men det är väldigt ovanligt att man får se ett stjärnfall så i marken. Det har faktiskt jag gjort.

En natt när jag körde hem från jobbet såg jag i ögonvrån något blågrönt som kom med väldig fart. Platsen där jag körde var över ett stort område med åkrar utan några hus så gissa om jag först blev chockad.

Det gick upp för mig vad det var och jag såg på ett ungefär var det slog ner. Feg som jag var mitt i natten utan ficklampa så vågade jag inte börja klampa runt och leta. Det var en bit från vägen och ett skogsparti i närheten. Jag ångrar så att jag inte stannade.

Varje gång jag kör förbi området så tänker jag på min ”stjärna” som ligger där. Troligtvis nerborrad i marken.

Vilket vackert smycke det kunde blivit.

Nej, jag önskade mig inget när jag såg stjärnfallet. Jag tillhör de som inte är skrockfull eller tror på ödet. Men vackert är det. En unik händelse som man inte ser så ofta.

Maja har länge pratat om att hon vill se ett stjärnfall så jag hoppas verkligen att det blir molnfritt i natt. Annars gör vi ytterligare försök under helgen för chansen finns även natten till lördag.

Så vill du se en stjärna falla klä på dig varmt och ställ dig i snön i natt klockan 00.00-01.00 eller  03.00-05.00. Då beräknas flest stjärnfall inträffa.

1 kommentar: