onsdag 6 augusti 2014

Toile



Idag har mitt syprojekt varit en toile. Toile är ett provplagg som man syr upp i ett enklare tyg.

Jag använde mig av ett lakan som spruckit. Den som spar han har.

Anledningen till att man gör en toile är att man kan behöva göra ändringar i sitt plagg.

Jag har ritat mönstret till denna klänningen själv och det känns skönt att göra ett provplagg först. Det ger möjlighet att göra misstag.

Den grå långa klänningen klippte jag direkt ut i elastisk trikå genom att använda ett linne som mall. Trikå är mer förlåtande än ett stumt bomullstyg som jag tänkt använda till denna klänningen. Denna modellen är tänkt att vara mer figursydd.

Toile får räcka för idag. Imorgon, om jag orkar, tar jag tag i ändringarna. För ändringar blir det. Är inte nöjd med passformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar