söndag 17 februari 2013

Fisksoppa


I fredags skulle jag serverat fisksoppa men livet kom emellan. Därför blir det idag istället.

Jag hade missat att det skulle vara 600 gram fisktärningar. Förpackningen var bara på 300 gram. Så jag lät fisken puttra några minuter och tillsatte 200 gram frusna räkor.

1 purjolök
2 morötter
1 vitlöksklyfta
4 dl grädde
3 msk fiskfond (2 tärningar)
6 dl vatten
2 msk maizena
600 gram frusen fisk i tärningar (lax+torsk i min men enligt receptet lax, pangasius och sej.)
1 bubbla dill
1 - 1 1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Strimla purjolöken.
Skär morötter i tunna strimlor.
Fräs utan att ta färg i en gryta. (3 min)
Pressa i vitlök.
Tillsätt grädde, vatten och fond.
Rör ner maizena utblandat i vatten.
Koka upp under omrörning och sjud i 5 minuter.
Lägg i den frusna fisken och sjud i 5 minuter till.
Krydda.
Hacka dillen och rör i.

Servera med macka.

2 kommentarer: