torsdag 16 januari 2014

Lotta, kom ihåg detta!

Ibland rycker jag på axlarna åt oförstående. Ibland blir jag väldigt ledsen och sårad. Det beror nog på vem som säger det. Om det är personer som jag tycker borde veta bättre eller personer som lever i okunskap.

- Sjuk? Du ser ju frisk ut.
- Inte kan du vara sjuk som ser så pigg ut.
- Sjuk? Du som alltid är så glad.

Eller det senaste som jag fick höra igår av en person i telefon:

- Men du låter så pigg!

Jag har efter alla dessa år med osynliga sjukdomar/funktionsnedsättningar inte förstått vad utsidan har med insidan att göra. Det är enkelt att för en liten stund dölja hur man egentligen mår. Och varför i hela världen ska jag se ut som en fågelskrämma bara för att jag lever med ständig värk?


Nu har jag har kommit på det bästa svaret någonsin till den typen av kommentarer:


 - Om jag hade sett lika hemsk ut som jag mår så hade jag skrämt småbarn.

Troligtvis även större personer.

Nu gäller det bara att komma ihåg den också så jag kan säga den nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår precis - EXAKT - vad du menar Lotta! Jag har (tack och lov) inte lika mycket värk och problem som du har men tillräckligt för att jag ska få de där kommentarerna jag med.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt att de kommentarerna ens förekommer. På konferensen jag var igår kom det tydligt fram att detta är ett problem för alla med problem/sjukdomar/funktionsnedsättningar som inte syns.
      Varför?
      Finns bara sådant som vi kan se? Okunskap?
      Konferensen handlade visserligen om psykiska sjukdomar men ändå.
      Det som kom fram var att stor diskriminering kom från vårdpersonal.
      Det är skrämmande. Riktigt skrämmande. Man trodde att personal med kunskap skulle förstå.
      Då kan det inte bara handla om kunskap.

      Kämpa på. Kram

      Radera