tisdag 15 september 2015

Majas frukostproblem



Maja hade världens mest logiska förklaring till varför hennes väckarklocka ringer mer än en timme innan hon ska stiga upp. Hon hade nämligen bestämt att hon skulle laga amerikanska pannkakor till frukost.

Eftersom jag var i köket plockade jag fram alla ingredienser men tillagningen fick hon minsann sköta själv.

Hörde hur hon suckade och stönade i köket. Plötslig kom ett pip:

- Mamma! Jag suger! Varför blir det såhär?

Smeten var alldeles för lös och när hon stekte fastnade pannkakan i stekpannan.

Hon fixade ny smet och ny stekpanna men efter en stund pep det igen:

- Mamma! Jag kommer bli världens sämsta mamma.

Självklart kommer jag till undsättning. Ny stekpanna, lite smör i botten och högre värme i inledningen.

- Mamma! Du är elak, utbrister Maja med ett leende. Varför lyckas du?

Jag fortsätter att steka pannkakorna och Maja berättar utmålande hur hennes barn ber henne laga pannkakor som mormor gör och hur hon kommer att vägra.

Hon kommer att bli en utmärkt mamma. Även om hon inte, just nu, kan laga amerikanska pannkakor. Om jag känner Maja rätt kommer inte ett så litet hinder stoppa henne.


2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ner mjölk, smör och sist ägg.
Rör ut allt till en slät smet.
Klicka 1 msk smet i en stekpanna. Använd medium till låg värme.
Grädda 1 1/2 minut på varje sida.
När det börjar bubbla på ytan är det dags att vända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar