torsdag 24 mars 2016

Biff Stroganoff



Egentligen stängde kontoret efter lunch idag. Kontorsråttor har den fördelen dagar innan röda dagar. Jag hade däremot en hel del att ta igen på grund av en veckas sjukdom så jag jobbade full dag.

När jag kom hem lagade jag middag åt familjen. Stackars gubben har det jobbigt. Igår plockade han bort den sista kilen under hälen i ortosen. Idag har han riktigt ont.

Betala räkningar är väl aldrig roligt men denna gången var det inte alls kul. På grund av att det varit mycket kring monstret den senaste tiden har gubbe inte kunnat jobba full tid och det syntes i lönekuvertet. Det i kombination med stor tandläkarräkning gjorde mig otroligt nere.

Bara tanken på hur det blir nästa månad med gubben sjukskriven och jag också hemma och sjuk under en hel vecka gör mig illamående.

På ett sätt känns det som om vi blir straffade för att vi försöker vara bra föräldrar. Självklart förstår jag att man inte kan få lön när man inte jobbar men när man har ett barn som är väldigt sjuk och man måste var borta från jobbet mycket känns det tungt. Möten och besöken på mellanvården är så klart förlagda på dagtid eftersom det är då de personerna arbetar men det är också den tiden som jag och gubben jobbar.

Det har aldrig funnits en tanke på att inte ta oss ledigt eftersom det viktigaste för oss är att vårt lilla monster ska få må bättre men vi måste också kunna betala våra räkningar.

Nåväl! Vi ska inte klaga. Trots allt har vi det bra med tak över huvudet, en varm säng att sova i och hela kläder på kroppen. Matkassen är betald för nästa månad också. Magda har precis fått nya skor och Maja klarar sig några veckor till. Det som oroar mig att gubbens medicin snart är slut. Vi ska nog klara det. Vi måste klara det.

640 gram nötkött (rostbiffslock)
1 gul lök
1/2 solovitlök
100-150 gram champinjoner
1 tsk paprikapulver
1 msk tomatpuré
2 msk kalvfond
2 dl iMat (matlagningsgrädde)
2 dl havremjölk (mjölk)
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

1/2 påse rucola
2 tomater
1/2 rödlök
4 msk olivolja
1/2 citron (saften)
1-2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar