måndag 3 juni 2019

Potatissallad


En rejäl sats potatissallad för visst är detta just en sådan rätt som bara blir bättre efter en dag eller två i kylskåpet.

Riktig potatissallad enligt Maja. Det där andra som jag kallar potatissallad säger hon är potatis med dressing. 

Jag har inte hittat veganskt alternativ till gräddfil men tycker att 1 dl "majonnäs", 1 dl naturell soygurt och 3 dl vegansk fraiche fungerar utmärkt. 

Jag tycker att det är mycket enklare att dela potatisen innan den är kokt men du gör som du vill. 
Med små tärningar kokar potatisen väldigt snabbt och du får vara försiktig så dem inte kokar sönder. 
Mängden potatis avgör hur "såsig" salladen blir. Hur vill du ha din potatissallad? Gör som du gillar. Jag hade ganska stora potatis och tror att det var ungefär 8-10 potatis.
Vi gillar gräslök så jag har ganska mycket i potatissalladen.
Istället för rödlök hade salladslök passat utmärkt. Lite vitlök hade också passat bra.

Familjen fick marinerad ytterfile medan jag åt Anamma korv till.

1-2 kg potatis
1/2 rödlök
2 dl gräddfil
2 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
2 msk senap
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1-2 dl finhackad gräslök

Koka potatisen tills den är precis klar.
Låt svalna.
Finhacka rödlök och gräslök.
Blanda ihop alla ingredienser förutom potatis. 
Smaka av.
Vänd försiktigt ner potatis. 

Servera till grillat och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar