lördag 25 februari 2012

Max kalas

Efter en väldigt rörig och jobbig dag så dök familjen upp för att gratta Max på hans 17-års dag. Det blir mycket folk, varmt hus och mycket disk.

Alla var glada och nöjda och jag tror jag lyckades dölja hur dåligt jag mådde. Fick höra att jag såg trött ut men annars var det ingen som sa något.

Vi bjöd på tre olika sorters pizza.


Bacon, mozzarella, röd och grön pesto

Skinka, champinjon, inlagd paprika, lök

tacofärs

Gubben och Maja hade bakat två olika tårtor.

Schwartzwald

2 1/2 dl sötmandel
4 äggvitor
2 1/2 dl florsocker
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
1 äggvita
150 gram mörk choklad
kakaopulver

Tårtbottnar:
Rita upp tre cirklar på bakplåtspapper. Cirklarna ska vara 24 cm i diameter. Pensla cirklarna med neutral olja. Mal mandeln. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner florsocker och mandel. Fördela smeten på bottnarna och bred ut den i ett jämnt lager. Grädda bottnarna mitt i ugnen i 150° i 15 minuter. Lossa bottnarna när de svalnat något.

Chokladplattor: 
Smält chokladen. Bred ut den tunt på bakplåtspapper. Skär sneda rutor innan chokladen stelnat helt. Förvara svalt tills tårtan ska garneras.

Fyllning: 
Vispa grädde, vaniljsocker och äggvita till skum.

Lägg ihop bottnarna med drygt hälften av grädden. Bred resten av grädden ovanpå och på kanterna. Dekorera med chokladplattorna och sikta över kakaopulver.

Chokladtårta med jordgubbsmousse och vit chokladkräm
Recepten har gubben hittat hos http://annicake.blogspot.com. Annica gör sina tårtor glutenfria men gubben ändrade receptet till vanligt mjöl.

Han satte ihop två av Annicas recept och kom fram till denna tårtan.


Chokladbotten:
2 dl mjölk
1 dl socker
1 dl kakao
1 krm salt

Häll upp i en kastrull, koka upp och låt sedan småkoka ett par minuter.
Låt svalna.

150 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg
4 dl mjöl
1 msk vanlijsocker
1 1/2 tsk bakpulver

Vispa smör och socker
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten växelvis med chokladmjölken.
Häll upp i smord form.
Grädda i 175 grader ca 40 min

Tårtfyllning:

Jordgubbsmousse:
1 gelatinblad
2 dl färska jordgubbar
2 msk florsocker
2 dl vispgrädde

Vit chokladkräm:
100 gram vit choklad
100 gram philadelphiaost eller annan cream cheese
1/2 dl vispgrädde
1 sats vaniljkräm


vispgrädde, jordgubbar, resterna av jordgubbsmousse, chokladkräm och kakaopulver som dekoration

6 kommentarer:

  1. Ingen dålig meny det där inte :) Skönt att du fick lite hjälp med bestyren. Håller tummarna för att du mår bättre snart, kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnan som aldrig har feber är däckad. Känns som om jag brinner upp inifrån. Skickat sms till chefen och förvarnat. Får se imorgon men att orka jobba imorgon känns långt borta.

      Radera
    2. Är också en sån som aldrig får feber. Så jag vet hur utslagen man blir när man väl får den :( Krya på dig!

      Radera
    3. Tack. Har hört att det hänger ihop med reumatism. Eftersom immunsystemet är så starkt. Hur är det med dig? Har du influensa eller kräksjuka? Jag har aldrig haft det. Tack för din omtanke.

      Radera
    4. Kanske är det så? Men jag har nästintill jämt förhöjd sänka och lågt med vita blodkroppar, då vore ju immunförsvaret svagare? Men trots det är jag sällan sjuk. Däremot ofta "småförkyld". Kräksjuka har jag haft en gång i mitt vuxna liv, men det var inte så allvarligt då. Får det aldrig när det går på jobbet, så jag är nog ganska immun mot det iallafall :D skönt!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera