söndag 15 april 2012

Tomat- och baconpaj


På måndag är det utbildning igen och jag lovade fixa mat. Funderade ett tag fram och tillbaka på vad jag skulle servera och tillslut så var det gubbens önskemål som avgjorde.

Han frågade mig för några dagar sedan om jag inte kunde laga min goda tomat- och baconpaj. Då slog det mig. Den är utmärkt att servera kall också och skulle någon vilja värma sin bit går det utmärkt att köra den några minuter i micron.

När jag berättade min ide för gubben frågade han:
- Kan du göra en paj till mig med?

Dumsnut. Jag hade ju tänkt baka pajerna idag söndag så att vi kan äta den idag och så serverar jag dem på utbildningen imorgon måndag.

Gissa om jag fick ett stort leende från gubben.

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
75 gram smör
3/4 dl Kesella

Hacka ihop smör och mjöl.
Tillsätt Kesella och arbeta ihop till en deg.
Låt degen vila i kylskåp ca 30 minuter.
Tryck ut degen i pajform ca 24 cm i diameter.
Nagga med en gaffel.
Förgrädda i 10 minuter på 200 grader.

Fyllning:
2 paket bacon
ca 6 tomater
1 gul lök
250 gram Keso
3 ägg
2 dl riven ost
2 tsk potatismjöl
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar

Hacka lök och skär bacon i minder bitar.
Stek bacon och lök tills löken mjuknar.
Skiva tomaterna.
Lägg tomater samt bacon/lök röran i pajformen.

Blanda Keso, ägg, ost, potatismjöl, salt och svartpeppar.
Häll blandningen i pajformen.
Grädda ca 30 minuter på 200 grader.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar