tisdag 3 februari 2015

Morotsbiffar med grekisk sallad och tzatziki


Jag har läst om no egg och beslöt mig för att testa.


No egg är en äggersättning som är en vegetabilisk, glutenfri och äggfri mjölblandning som ger samma bindande effekt som ägg. No egg är helt fri från konstgjorda färg- och smakämnen. Produkten är även fri från laktos och kolesterol. Innehållet är potatisstärkelse, tapiokamjöl, kalciumkarbonat, citronsyra,  Det vegetabilisk bindemedlet är metylcellulosa.

På detta sättet blir mina morotsbiffar veganska. Perfekt.

Självklart går det att använda ägg istället.

Tzatziki:
3 dl turkisk Yoghurt
1/2 gurka
1/2 tsk salt
2 vitlöksklyfta
1 krm svartpeppar
1 krm vitvinsvinäger
1 msk olivolja

Riv gurkan.
Blanda gurkan med saltet och låt vila 30 minuter.
Häll gurkan i ett durkslag och låt rinna av.
Blanda sedan alla ingredienser och låt dra minst 1 timme i kylskåp.

Morotsbiffar:
10 stora  morötter
2 gula lökar
4 tsk no egg
8 msk vatten
4 msk skorpmjöl
4 msk potatismjöl
1 1/2 tsk salt
1 1/2 krm svartpeppar

Riv morötterna.
Riv lök.
Blanda no egg och vatten.
Rör ner skorpmjöl och potatismjöl med no egg.
Krydda.
Blanda ner löken och låt stå ca fem minuter.
Rör ner morötterna.
Jag använder mig av en rund pepparkaksform (samma som jag använder när jag gör hamburgare eller biffar) som jag lägger i stekpannan och fyller med smeten.
Fungerar givetvis utmärkt att klicka ut smeten i stekpannan och forma till biffar.
Stek tills biffarna fått fin färg. Vänd några gånger.

Grekiska sallad:
sallad
1/2 gurka
8 cocktailtomater
1 paket 150 - 200 gram fetaost
1/2 röd spetspaprika
1 liten röd lök
svarta oliver

Dela grönsaker i mindre bitar.
Blanda samman allt i en skål.
Häll på dressingen.
Tärna fetaosten.
Rör i hälften och låt resten vara på toppen.

Dressing:
3 msk olivolja
2 tsk vatten
2 tsk grekisk salladskrydda

Rör ihop olivolja, vatten och salladskrydda.

Häll dressingen över salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar