måndag 5 juli 2021

Pesto




När trädgården ger mig ett överflöd av basilika gör jag givetvis pesto. Och gör jag pesto så blir det pesto pasta. Det blev mer pesto än vad jag använde till middagen så den förvarar jag i kylskåpet. Utmärkt att ha på mackan tillsammans med tomat eller på pizza. Det går också att frysa in pesto om du inte använder upp den inom några dagar. Utmärkt att lägga en fryst tärning i soppa, köttfärssåsen eller grytan som lite extra basilikasmak.

Jag har både vanlig basilika och aromatisk basilika (lila). Plantorna är inköpta på Möllekulla Länsmansgård. Har du inte varit där så rekommenderar jag ett besök. Det finns så mycket härligt att titta på och verkligen något för alla om man är ute efter en speciell present åt någon. Möllekulla Länsmansgård Blekinges enda KRAV-certifierade gårdsbutik. 

Till dagens pesto använde jag mig av vanlig basilika men stoppade ner en kvist av den aromatiska. Den har betydligt mer smak. 


Pinjenötter är lite dyrt och om man istället väljer solroskärnor så får man en billigare pesto.

Jag tycker att en god olivolja är viktig. Just nu har jag fastnat för Monini Classico. Den finns att köpa bland annat på ICA.

Pesto:
70 gram pinjenötter (solroskärnor)
2 krukor färsk basilika
3 stora vitlöksklyftor
3 dl olivolja
175 gram riven parmesan
1/2 - 1 tsk salt
1 - 2 krm svartpeppar

Rosta pinjenötter i en torr panna. (kan uteslutas)
Mixa pinjenötter, basilika och vitlök med olivoljan. 
Vänd ner parmesanosten och smaka av med salt och peppar.
Mixa inte för mycket då pesto kan bli besk när olivolja mixas för länge.

Pesto pasta:
Koka spagetti och vänd ner tillsammans med några dl pesto. Blanda runt och tillsätt pesto tills du har täckt pastan. Eventuellt kan du tillsätta några msk av pastavattnet för att på så sätt få en lite krämigare rätt. 

Servera med tomater, riven parmesan och salami/lufttorkad skinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar