måndag 15 februari 2021

Broccolisoppa




I fredags orkade jag inte längre hålla masken. Värken i kroppen var alldeles för stor för att jag skulle kunna hålla fasaden uppe. Efter lunch fick jag kasta in handduken och åka hem från jobbet. 
Hela helgen har bara gått ut på att härda ut. Varje gång jag rört mig har det gjort så fruktansvärt ont att tårarna har kommit. 
Idag känns det bättre men jag märkte under arbetsdagen att jag hade problem med att fokusera. Det gick allt för mycket kraft bara för att håll ihop. Det var verkligen tur att jag jobbade hemifrån. 

2 broccoli 
1 gul lök
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning 
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1-2 dl grädde

Skala och grovhacka gul lök. 
Skölj och skär broccolin i mindre buketter.
Dela även stammen i mindre bitar.
Fräs löken mjuk i en stor gryta utan att den bränns. 
Tillsätt broccoli och fräs ytterligare några minuter.
Häll i vatten, buljongtärning, salt och svartpeppar.
Koka upp och koka i 5 minuter eller tills broccoli är mjuk. 
Mixa soppan slät.
Tillsätt grädde. 
Smaka av med eventuellt mer salt och svartpepparpeppar.

Servera med ett gott bröd. Familjen åt även knaperstekt bacon till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar