onsdag 17 februari 2021

Raggmunk med fläsk



Idag hade jag tagit ledigt från jobbet och hade inbokad tid i stan men när jag vaknade och såg att naturen färgats vit beslöt jag mig för att avboka. Varför ut och halka på vägarna när det inte är absolut nödvändigt?


Tur var det för efter att jag skottat fram yttertrappan så sa kroppen stopp. Magda kom och hjälpte mig att skotta nere vid infarten så att gubben skulle komma in på tomten.


Jag beslöt mig för att ta tillvara på dagen och njuta av lugnet. Det var längesen som jag satt i biblioteket och läste. Med Earl Grey i tekannan och del sex i Bridgerton-serien gick dagen snabbt. Ja, jag sträckläste boken från pärm till pärm.

Jag hade sedan tidigare lovat gubben raggmunkar med fläsk och det var skönt att kunna laga det i lugn och ro. Speciellt när kroppen klagar så är det bästa att inte stressa utan kunna vila mellan skalande och rivande. 

Till mig själv stekte jag riven potatis och morot. Tillsammans med halloumi och lite grönt blev det en bra middag.



Raggmunk:
3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 ägg
1 tsk salt
1 1/2 kg fast potatis

Vispa mjöl och hälften av mjölken till en slät smet.
Vispa sen ner resten av mjölk, ägg och salt.
Skala och riv potatisen grovt. 
Krama ur så mycket vätska som möjligt och vänd ner potatisen i smeten.
Stek raggmunkarna i omgångar. Ungefär 1 dl smet till varje.
Håll gärna dem varma i 120 graders ugn. Eller under aluminiumfolie.



Servera med stekt fläsk och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar