onsdag 24 februari 2021

Pastasås med svamp och soltorkade tomater




Jag använde mig av soltorkade tomater men det fungerar lika bra med tomatpesto.

Här är ytterligare en rätt som går otroligt snabbt men som är full av smaker. Vill du komplettera med en animalisk proteinkälla så hade jag rekommenderat knaperstekt bacon. Min familj nöjde sig enbart med svampsåsen. 

I salladen har jag idag fetaost. Gillar verkligen Green Vies alternativ till fetaost. Green style heter den och är riktigt god. 

Hade inga varma grönsaker till men kokt broccoli hade varit gott. Varför inte blanda ner grönsaker i såsen. Strimlad paprika i olika färger, broccoli eller andra grönsaker som du gillar. 

580 gram kastanjechampinjoner
1 purjolök
1 msk grönsaksbuljongpulver
3 - 4 soltorkade tomater
1 msk tomatpuré
2 1/2 dl creme Fraiche (soja- eller havrefraiche)
2 dl grädde (soja- eller havregrädde)
1 dl pastavatten
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skiva champinjoner och purjolök.
Fräs i torr panna tills svampen har släppt vätska.
Tillsätt purjolök och "smör". 
Stek tills allt får fin färg.
Hacka eller strimla soltorkade tomater.
Blanda ner soltorkade tomater, tomatpuré, grönsaksbuljongpulver, Fraiche och grädde.
Låt koka upp och smaka av med salt och svartpeppar.
Spara lite av pastavatten och blanda ner i såsen.

Servera med kokt pasta och sallad. Toppa gärna med "parmesan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar