fredag 5 mars 2021

BBQ-marinerad fläskytterfilé med potatisgratäng


Idag firar vi inte bara att det är mars och att våren ser ut att vara på ingång utan även att jag får stanna kvar på jobbet i ytterligare 5 månader. 

När mars började sattes också en nedräkning igång i min kalender. Den 31 mars var sista dagen på jobbet och jag ville påminna mig själv varje morgon att tiden snart var slut så jag skulle ta vara på varje sekund. Har trivts otroligt bra med kollegor och arbetsuppgifter men jag har hela tiden vetat att ett vikariat/extraresurs har ett slut. Jag har aldrig varit orolig inför framtiden för jag vet att jag alltid är välkommen för ytterligare en säsong på mitt älskade Wetlandi. I alla fall så länge som jag själv känner att kroppen orkar. Min känsla har istället varit lite vemod för att inte få lov att vara kvar och kunna utvecklas ännu mer. Jag älskar att lära mig nya saker och hela tiden utvecklas. Det har jag verkligen fått göra under denna tiden. 
I onsdags ställde jag om denna nedräkning eftersom jag blev erbjuden förlängning och jag tackade ja. Jippi!!! Nu är nedräkningen satt till 1 augusti och när den 31 augusti kommer hoppas jag att jag har kunnat byta ut mitt vemod mot glädje och tacksamhet. Glädje för alla upplevelser och tacksamhet för allt jag har fått lära mig. För den sista dagen på jobbet kommer då att innebära att cirkeln har slutits. Exakt 2 år har gått sedan jag kom som helt grön in i en värld med nya system och nytt vokabulär. Nu ska jag hålla helg och verkligen njuta av stunden.



1 - 1 1/2 kg potatis
1/2 purjolök
1 solovitlök
1 1/2 - 2 tsk salt
1 1/2 - 2 krm svartpeppar
5 dl grädde
2-3 dl riven ost
ca 800 gram fläskytterfilé 
1 1/2 - 2 dl BBQ sås

Skala och skiva potatisen tunt.
Hacka purjolök.
Blanda ihop potatis, purjolök, grädde, vitlök och kryddor i en gryta.
Koka upp och låt koka i 15 minuter. Rör om så det inte bränns i botten.
Häll över potatisen i en ugnsfast form.
Strö över riven ost.
Gratinera i ugn 200 grader tills potatisen är mjuk.
Låt köttet marinera i BBQ-såsen. Gärna över natten men ett par timmar blir också bra. 
Stek köttet i en stekpanna för att få stekyta och lägg sedan över i en ugnsfast form.
Stek färdigt i ugn 180 grader tills innertemperaturen är 65-67 grader.
Låt köttet vila så det kommer upp i strax under 70 grader innan du skär upp det.

Servera med sallad, BBQ-sås och aioli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar