måndag 9 augusti 2021

Zucchinifritters



Just nu är zucchini i säsong och många har överflöd i sina odlingar. Själv har jag inte odlat zucchini men betalade 20 kr för två svenska zucchini. Det tycker jag är billig mat. Jag gillar att man kan variera zucchini så otroligt mycket genom kryddningen. I detta receptet är det enbart koriander, salt och svartpeppar men man kan använda så mycket annat för att få smak på fritters. 

Receptet kommer från Awesome vegan dad. En av många fantastiska matkreatörer som jag inspireras av.
I receptet tipsas om att fukta händerna för att lättare forma till biffar och att varmhålla i  120 graders ugn. 
Det står i receptet att det ska bli 6 fritters och jag gjorde dem stora och fick 6 stycken. Gör man dem mindre blir det givetvis fler. 
Jag lät dem rinna av lite på hushållspapper.
2 stycken räckte som middag till mig och jag frös in två lunchlådor. Perfekt när semestern är slut.

2 zucchini
1 rödlök
2 1/2 dl kikärtsmjöl
2 msk majsstärkelse
1 tsk mald koriander
1 krm salt
1 krm svartpeppar

Riv zucchini och lägg i ett durkslag. 
Salta och blanda väl.
Låt stå och rinna av (30 minuter – 1 timme) Pressa ut så mycket vätska du kan.
Riv eller finhacka rödlök.
Blanda ordentligt ihop alla ingredienser i en skål. 
Forma till biffar och stek i generöst med olja. (Rapsolja enligt receptet).

Servera med kall sås (paprika pasta spice och Creme Fraiche, vegansk) och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar