måndag 25 oktober 2021

Friterad blomkål med coleslaw





Mattias Kristiansson som gör tidningen Vegomagasinet är en av de fantastiska veganska matkreatörerna som inspirerar mig. Till och med gubben som är en inbiten köttis gillar att titta på Mattias matklipp.

Jag har länge velat testa att göra friterad blomkål och när Mattias delade sitt recept samtidigt som min lokala butik hade riktigt bra pris på blomkål så gjorde jag min egen variant. 

Jag brydde mig inte om tacobröd/tortilla utan serverade med en BBQ-sås. Magda, som satt sig i karantän pga halsont, och gubben fick bacon till.




1 blomkålshuvud
Frityrolja
2 dl vetemjöl
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 tsk mald spiskummin
1 tsk salt
2 1/2 dl vatten
Panko (japanskt ströbröd)

Coleslaw:
1 dl yoghurt
1/2 dl majonnäs
1 tsk Dijonsenap
vitkål
1 rödlök
1 stor morot
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Dela blomkålen i mindre buketter.
Vispa ihop vetemjöl, cayennepeppar, spiskummin, salt och vatten i en skål.
Häll upp Panko i en annan skål.
Hetta upp oljan i en gryta till ungefär 180 grader.
Vänd blomkålsbuketterna i smeten så de täcks väl.
Vänd dem sedan i pankoströbrödet.
Lägg försiktigt ner blomkålen i oljan och fritera tills gyllene (5-8 minuter).
Ta upp med en hålslev och låt rinna av.

Blanda ihop yoghurt, majonnäs, Dijonsenap, svartpeppar och salt. 
Riv morot och strimla rödlök och vitkål tunt.
Vänd ner vitkål, rödlök och morot i dressingen.

Servera med BBQ-sås och eventuellt bacon (Vegan alternativ: Pulled Oumph)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar