onsdag 6 oktober 2021

Halloumilasagne




Idag gjorde jag en annorlunda lasagne och jag kan höra Max säga:

- Mamma, du får inte kalla det för lasagne om det inte är köttfärs. 

Fast jag tror faktiskt att han hade gillat denna lasagnen även om den inte innehåller köttfärs. Inte ens soja/havre-färs. Detta receptet kommer jag att göra fler gånger.

Jag gjorde lasagnen lakto-ovo och använde mig av halloumi utan löpe eftersom butiken inte hade vegansk. Tror absolut att det går utmärkt att göra rätten vegansk. Jag tog Plantis Fraiche med paprika och chili eftersom jag ville ha lite extra sting. Du kan givetvis använda "vanlig" Créme Fraiche.

200 gram grillad paprika
1 förpackning halloumi
1 liten förpackning färsk babyspenat (cirka 65 gram)
1 förpackning färska lasagneplattor (8 plattor)
2 dl riven ost
1 msk basilika

Tomatsås:
2 förpackningar krossade tomater á 400 gram
2 dl crème fraîche (Planti paprika/chili)
1/2 solovitlök
1 dl soltorkade tomater
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Grovriv halloumi.
Hacka soltorkade tomater.
Hacka eller pressa vitlöken.
Rör ihop alla ingredienser till tomatsåsen.
Strimla grillad paprika.
Lägg lasagneplattor i botten på en ugnssäker form och varva grillad paprika, halloumi, spenat och tomatsås.
Tänk på att spara undan 2-3 dl för att toppa med.
För mig blir det två lager 2 1/2 platta ber lager och överst 3 lasagneplattor. 
Tryck ihop lasagnen lite och toppa med tomatsås, riven ost och basilika.
Gratinera i mitten av 220 graders ugn i cirka 20 minuter.

Servera med kokt broccoli och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar