måndag 15 november 2021

Vegetarisk lasagne



En lasagne kan faktiskt inte innehålla köttfärssås och vit ostsås. Denna varianten gillade jag. Gubben åt utan att klaga allt för mycket på linserna. 

Oroa dig inte för mängden babyspenat. Den sjunker rejält i ugnen.

Vit miso använde jag i lasagnen för jag tycker att den hjälper till att ge ett djup i rätten som kan vara svår att få till i vegansk kost Givetvis kan du utesluta det.

Jag använde mig av 2 dl av den veganska riva osten Fri samt 1 dl av vegansk mozzarella style.  Vegansk ost har en tendens att inte smälta riktigt på toppen av gratänger men jag brukar lägga aluminiumfolie över när gratängen står på eftervärme. Då tycker jag att den bli smälter lite bättre.

Det blev en matig lasagne som räckte till middag för oss tre och tre rejäla matlådor.

1 stor gul lök
1 solovitlök
2 stora morötter
1 röd paprika
1 zucchini
2 förpackningar krossade tomater
3-4 dl vatten
1 msk grönsaksbuljongpulver
2 dl röda linser
2 msk vit miso (kan uteslutas)
Cirka 200 gram babyspenat
Lasagneplattor
1 1/2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
3 dl riven ost


Finhacka eller riv lök, vitlök, paprika och morötter.
Riv zucchini. 
Fräs lök, vitlök, morötter, paprika och zucchini i en stor gryta tills löken är mjuk.
Häll i tomaterna bland grönsakerna.
Skölj ur förpackningarna med vattnet och häll i grytan.
Skölj linserna i kallt vatten.
Tillsätt buljongpulver, vit miso och linser samt bland väl bland grönsaker och krossade tomater.
Låt småputtra i minst 20 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Varva lasagnen med tomatsås, lasagneplattor och spenat. 
Toppa med riven ost.
Gratinerad mitt i 220 graders ugn i 30 minuter.
Stick gärna i lasagnen för att kontrollera så den är mjuk.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar