onsdag 18 mars 2015

Torskfile med äppel- och currysås / Piroger med rucola, soltrokade tomater, pesto och tofuost


När jag var i affären för att köpa fisk till gubbens matlagning idag hittade jag färdig pajdeg till bra pris. Stod och funderade på vad jag kunde laga till mig själv. Det blev piroger med rucola, tofuost, soltorkade tomater och pesto. Självklart går det utmärkt att göra egen pirogdeg men jag tog en genväg idag.

1 rulle pajdeg
2-3 dl hackad rucola (spenat)
1 dl hackade soltorkade tomater
100 gram tofuost "Mozzarella-style"
2 msk pesto (grön)
1 msk av oljan från soltorkade tomater
1 krm svartpeppar
1Mat (uppvispat ägg)

Blanda ihop ingredienserna.
Ta ut rundlar eller fyrkanter. Vilket du föredrar. Jag har en speciell pirogform som både skär ut och trycker ihop pirogen.
Fyll varje degbit med lite av fyllningen och tryck ihop.
Placera på en ugnsplåt och pensla med iMat (eller ägg)
Grädda i 200 grader i 15 minuter.
Servera med sallad.

Torsk med äpple- och currysås

Tjejerna gillade verkligen pappas mat. Föst lät det:

- FISK! Jag gillar inte fisk. URK! Vad är det i såsen?

Men när Magda väl smakat hördes bara hur hon stönade av njutning.

Jag hinner tyvärr aldrig ta en bild av gubbens tallrik. Han har för bråttom att få i sig maten.

800 gram torskfilé
vetemjöl
2-3 ägg
ströbröd

Sås:
1 äpple
1 citron
2 dl crème fraiche
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk curry
2 krm salt
1 krm svartpeppar 

Lägg vetemjöl blandat med salt på en tallrik, uppvispat ägg på en och ströbröd på en.
Skär fisken i bitar som fiskpinnar. 
Panera fisken i ordningen mjöl, ägg, ströbröd.
Stek fisken i smör på medelvärme ca 5–6 min på varje sida. 
Krydda med salt, citronpeppar och svartpeppar.
Skala och riv äpplet.
Lägg det rivna äpplet i en skål.
Blanda ner äppelcidervinägern och crème fraiche.
Krydda med curry, salt och svartpeppar. 

Servera med klyftad citron och kokta gröna ärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar