torsdag 14 januari 2021

Högrevsgryta med rosmarin och basilika




Idag har jag jobbat hemifrån och förberedde maten redan under lunchen. Klockan 14 reste jag mig från datorn och satte på spisen. Under eftermiddagskaffet skalade jag potatisen så när jag slutade klockan 16 var det bara att sätta på den plattan också. 
Jag lät köttet småputtra i 2 1/2 timme.

- Detta var riktigt gott. Godare än kalops. Det måste du laga igen. Och bjuda på, sa gubben.

Vilket toppenbetyg från mannen som älskar kalops.

- Nja, lite mindre vin tycker jag kommenterar Magda.

- Absolut inte, kontrar gubben och slickar tallriken.

Jag bara myser. Tycker det är rätt kul att jag kan laga mat som är god utan att smaka på den. Att kryddningen blir rätt bara så där. 

1 1/2 kg högrev
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 gula lökar
1 solovitlök
1 - 2 morot
1/2 dl tomatpuré
1 msk rosmarin
1 msk basilika
2 lagerblad
3 msk kalvfond
3 dl rött vin
400 gram krossade tomater
3 dl vatten

Skär köttet i mindre bitar. 
Hacka lök.
Slanta moroten.
Stek köttet, i omgångar, tills det får fin färg runt om. 
Fräs lök, vitlök och morot i grytan tills löken är mjuk. 
Tillsätt salt, svartpeppar, basilika, tomatpuré, rosmarin, lagerblad och kalvfond. 
Lägg i kött, vin, krossade tomater och vatten. Låt sjuda under lock i cirka 2 timmar. 
Smaka av med eventuellt mer salt och svartpeppar.

Servera med kokt potatis och gröna ärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar