fredag 29 januari 2021

Potatis- och blomkålssoppa med rostad vitlök


 

Denna veckan har verkligen varit en kamp. I tisdags tvivlade jag på om jag överhuvudtaget skulle orka. I duschen lät jag tårarna komma och när jobbet var slut var jag tvungen att ta till den allra starkaste medicin i skåpet. Mellan söndag och torsdag sov jag totalt 4 timmar och hjärnan var mos. Igår vid lunch började jag känna mig bättre och i natt lyckades jag sova hela 4 timmar. Värken är ju alltid där men nu kan jag hantera den. Det är så otroligt ansträngande att leva med kronisk värk och dessa toppar tar musten ur en.
Idag är det fredag och jag är så glad för två dagars ledighet. Även om jag verkligen älskar mitt jobb så är det tufft när kropp och knopp inte vill fungera.

1 stort blomkålshuvud
8-10 potatis
1 1/2 gul lök
1 1/2 solovitlök
2-2 1/2 liter vatten (så det täcker)
2-3 grönsaksbuljongtärning
1-2 dl créme Fraiche
1-2 vitvinsvinäger
salt
svartpeppar

Skär blomkålen i mindre bitar.
Skala och dela potatisen.
Grovhacka löken.
Stek lök, potatis och blomkål i en stor kastrull utan att det får färg.
Tillsätt vatten och buljongtärning.
Låt koka i 20 minuter eller tills potatisen är mjuk.
Rosta vitlök med skal på i 15 minuter i 200 graders ugn.
Ta bort skalet på vitlök och tillsätt i soppan.
Mixa soppan slät och tillsätt vitvinsvinäger och creme Fraiche.
Smaka av med salt, svartpeppar och eventuellt mer vitvinsvinäger.

Servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar