måndag 25 januari 2021

Lax med parmesan och gräslök



Snabb fiskrätt som med grädde är lyxigt en vardag. Passar utmärkt som bjudrätt om man inte vill slava i köket men ändå glänsa. 

Min fisk togs ut från frysen och fick tina på diskbänken innan jag tillagade den men inget slår färsk fisk. 

Jag använde mig av gräslök men det går lika bra med dill. 
Du kan utesluta citronpeppar och enbart använda vitpeppar men familjen gillar citronpeppar.

Laxfilé står det i receptet men jag hade också en bit torskrygg till Magda som inte gillar lax. Gick lika bra det. 

Idag blev det gröna ärtor till eftersom jag hade rester kvar från lördagens kalkonmiddag men hade egentligen planerat haricots verts. Varför inte kokta eller rårivna morötter? 

500 gram laxfilé
3-4 dl grädde
100 gram parmesanost
1/2 citron
1 kruka gräslök
citronpeppar
salt
vitpeppar

Krydda laxen med citronpeppar och salt.
Stek laxen i omgångar. 2 minuter per sida och lägg laxen vid sidan om medan du gör såsen.
Häll grädde i stekpannan. 
Tillsätt riven parmesan.
Vispa ihop och sjud i några minuter.
Riv citronskal.
Pressa ut 1 msk citronsaft.
Finhacka gräslök.
Tillsätt citronskal, citronsaft och gräslök i såsen.
Smaka av med mer salt och vitpeppar.
Lägg tillbaka laxen och låt allt bli varmt.

Servera med kokt potatis, citronklyftor och gröna ärtor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar