fredag 16 september 2011

Drottningparfait


Det är fredag och familjen ska få lite gott att äta framför tv:n. Själv jobbar jag ikväll så jag får nöja mig med att provsmaka smeten innan den åker in i frysen.
Denna satsen räcker lätt till 8 personer. Kan tänka mig att servera lite mindre portioner och varför inte ett rån eller maräng till. Men de mina får den så här.

250 gram hallon och blåbär
2 dl vatten
2 dl socker
2 äggulor
2 dl vispgrädde

Använder du dig av frusna bär så låt dem tina.
Mixa bären.
Koka vatten och socker till en lag i en kastrull cirka 5 minuter.
Låt lagen svalna.
Vispa äggulor.
Häll i en fin stråle ner lagen som nu är ljummen.
Vispa hela tiden tills du har en pösig kräm.
Rör ner bärmixen.
Vispa grädden till ett fast skum.
Vänd försiktigt ner grädden i bärkrämen.
Häll upp i portionsformar.
Låt stå i frysen i minst 3 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar