onsdag 18 april 2018

Kålpudding × 2

Idag förberedde jag maten i god tid. Ska mormor passa Aurora så kan inte något som matlagning komma emellan. Hos mormor får man full uppmärksamhet.

Jag gjorde en kålpudding till familjen av blandfärs och en liten till mig med Anamma färs. Gräddade min direkt i glasmatlådan. Tänkte ta hälften till middag och sedan fylla på med potatis och sås. Perfekt matlåda till jobbet.

Såsen gjorde jag vegansk men du kan enkelt byta ut havremjölk mot vatten eller mjölk, iMat mot grädde och grönsaksbuljongpulver mot kalvfond.

Tyvärr högg gubben in på sin tallrik innan jag hann fotografera. Den veganska kålpuddingen höll inte ihop och jag kan inte låta bli att fundera på hur det hade varit med den nya formbara färsen. Gott var det ändå.

1 1/2 dl ris
vitkål
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 1/2 tsk ljus sirap
2-3 dl vatten
800 gram blandfärs
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Koka riset och låt svalna lite.
Hacka vitkålen grovt och stek tills den får fin färg. 
Krydda med salt och  vitpeppar.
Ringla över sirap.
Tillsätt vattnet och täck med lock. 
Låt sjuda i cirka 10 minuter eller tills kålen har mjuknat. 
Blanda färs och ris. 
Krydda med salt och vitpeppar. 
Lägg hälften av vitkålen i botten av en smord gratängform.
Bred ut färsfyllningen över och toppa med resterande vitkål. 
Grädda i 170 grader i 40 minuter.


Sås
1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl iMat
2 1/2 dl havremjölk
1 msk grönsaksbuljongpulver
1 tsk vinbärsgelé
1/2 - 1 tsk soya
2-3 krm salt
1 krm vitpeppar

Blanda ihop alla ingredienser.
Vispa tills vetemjölet är upplöst.
Låt koka upp och sjud sedan under omrörning tills såsen tjocknar. 
Låt såsen gärna stå och småputtra ett tag.

Pressgurka
1 gurka
1 msk ättika (12 %)
1 dl vatten
2 msk strösocker
1/2 tsk salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk persilja
Skiva gurkan fint.  
Blanda ihop den skivade gurkan med ättika, vatten, strösocker, salt, vitpeppar och finhackad persilja i en skål.
Låt stå i minst 30 minuter.

Servera kålpudding med kokt potatis, brunsås, pressgurka och lingonsylt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar