måndag 25 juli 2022

Grönsaksröra med halloumi och




Ytterligare ett snabbmatsrecept. Perfekt att bara slänga ihop när tiden inte riktigt räcker till. De flesta ingredienser är sådant som oftast finns hemma i mitt kök. Halloumi håller sig länge och är bra att ha i kylen från dagar då det behöver gå snabbt. Även perfekt att steka som en burgare till lunch eller som extra topping på salladen. 

För mig är det vegansk halloumi som gäller och det finns faktiskt riktigt bra alternativ. Jag gillar Violife som jag köper på Citygross. Visst, den är dyr men  eftersom jag är ensam vegan i familjen unnar jag mig den då och då.
Som laktovegetarian är det halloumi med ystensym och utan löpe som gäller. 

Givetvis kan du servera annat än halloumi till. Som köttätare kan du komplettera med det du gillar och som vegetarian finns det en uppsjö av olika protein som du kan använda. 

Vad gäller grönsaker så kan du experimentera med olika grönsaker. Vad sägs om:
Morötter i tunna stavar
Små buketter av broccoli 
Olika svampar
Böngroddar
Bambuskott
Gul lök

För lite crunch så tillsätt jordnötter.

Örterna kan du byts ut till det du gillar/har. Jag använde mig av torkade örter men har du färska så tillsätt dem finhackade precis i slutet eller som topping på tallriken. 

1 röd lök
1 solovitlök
2 paket halloumi a 200 gram
1 gul paprika
1 röd paprika
1/2 zucchini
250 gram champinjoner
1 - 1 1/2 tsk curry
2 dl grädde
2 msk mango chutney
1 tsk gräslök (torkad)
1 tsk persilja (torkad)
1/2 - 1 tsk salt 
1 krm svartpeppar

Skär halloumin i bitar och stek gyllenbrun.
Skiva lök och vitlök.
Dela grönsakerna i mindre bitar. 
Stek löken och tillsätt grönsakerna.
Rör ner grädde, mango chutney, örter och curry.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med halloumi och ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar