måndag 16 januari 2023

Halloumiplättar med räkor och/eller tångkaviar



Halloumiplättar passar både som förrätt och huvudrätt. Som förrätt räcker det med en plätt men med en matigare sallad räcker 3-5 plättar med tillbehör som middag.

Istället för 2 ägg använde jag äggersättning enligt förpackningen. För att göra rätten lakrovegetarisk använde jag mig av halloumi utan löpe (fanns inte mjölkfri halloumi i min butik) samt mjölkfri crème fraichen och färskosten. Tillsatte även lite pressad vitlök eftersom jag inte hittade mjölkfri färskost med vitlök. 

Gubben fick räkor på sin plätt och efter fotografering la han också på tångkaviar. 


200 gram Halloumi
2 ägg
2 dl Panko
1-2 krm salt
1/2 krm svartpeppar 
vatten

Topping:
2 msk crème fraiche (med vitlök)
1 msk färskost 
1 liten rödlök
gräslök 
havssalt 
citronpeppar 
ruccola 
räkor
kaviar/tångkaviar

Riv halloumi. 
Blanda ihop halloumi, ägg, panko, salt,  svartpeppar och lite vatten om det behövs.
Forma till 6-8 plättar. 
Stek tills ytan blir knaprig. 
Låt svalna lite.
Finhacka rödlök.
Finhacka gräslök.
Blanda ihop crème fraiche, färskost, 1/2 av rödlöken samt 1 msk gräslök. 
Krydda med lite citronpeppar och havssalt. 

Montera plättarna med ruccola, crème fraicheröra, lite rödlök och gräslök samt räka och eller tångkaviar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar