måndag 18 mars 2019

Italiensk linssoppa med pasta



Idag blir det linssoppa igen men jag använder mig denna gången av gröna linser. De gröna linserna kokar inte sönder lika lätt som de röda.

Vill man göra denna soppan med köttfärs så går det utmärkt. Du kan steka lite färs som du kryddar med salt och svartpeppar. Lägg sedan färsen i botten av tallriken till de som vill ha animaliskt.

Jag använde mig av frusen persilja men har du färsk så föredrar jag det.

Soppan blev klar tidigt och fick stå på 1:ans värme på spisen i ungefär 45 minuter till. Det gjorde absolut ingenting att pastan hade sugit upp vätska och blivit lite stora.

1 gul lök
2 morötter
3 stjälkar selleri
1 stor potatis
1 stor tomat
1 dl persilja
2 liter vatten
2 msk grönsaksbuljongpulver
salt
svartpeppar

3-4 dl linser
2 lagerblad
1/2 solovitlök

2 dl små pastasnäckor

Tillaga linserna enligt förpackningen med lagerblad och vitlök i vattnet.
När linserna är klara plocka ut lagerblad och vitlök.
Häll ute bort vätskan.

Hacka alla ingredienserna i mindre bitar.
Fräs löken så den svettas lite och tillsätt tomaten.
När tomaten börjat vattna och gå sönder tillsätt de övriga grönsakerna och persiljan.
Låt allt fräsa en stund.
Tillsätt vatten, grönsaksbuljongpulver, salt och svartpeppar.
Låt koka i 20 minuter.
Tillsätt de kokta linserna och vätskan bland grönsakerna.
Smaka av med eventuellt mer salt och svartpeppar.

Koka pasta, häll av vatten och skölj av med kallt vatten.
Tillsätt pastan i soppan.

Servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar