tisdag 12 mars 2019

Rotfruktsgratäng med svamptäcke



Jag använder mig av havregrädde ( Oatlys iMat) eftersom jag också ska äta av gratängen. Givetvis gör du som du vill veganskt/mjölkfritt eller animaliskt.

Du kan använda vilken svamp du gillar. Jag hade 250 gram portabello och resten champinjoner. Hade varit gott med kantareller också.

Till rotfruktsgratängen serverar jag stekt fläsk åt familjen och veganska bullar av Anamma formbar färs till mig.

1 gul lök
7-10 potatis
2-3 morötter
2-3 palsternackor
5 dl grädde
2 tsk timjan
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
400 gram blandad svamp
1 gul lök
1 msk vetemjöl
2 dl grädde
2 msk finhackad persilja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skiva löken tunt.
Skär potatis, morot och palsternacka i tunna skivor. Jag använder mandolinen på 1 1/2 mm.
Fräs lök tills den mjuknar men utan att den får färg.
Tillsätt potatis, rotfrukter, grädde och timjan.
Krydda med salt och svartpeppar.
Koka upp och låt småputtra under omrörning tills grädden tjocknar.
Häll blandningen i en smord ugnsfast form.
Ställ in i 220 graders ugn i 30 minuter.
Hacka svampen grovt.
Finhacka löken.
Fräs svampen i torr stekpanna tills den har släppt sin vätska och den har kokat in. När pannan är torr igen tillsätt lök och lite olja eller smör.
Låt fräsa under omrörning tills allt fått lite färg.
Vispa ut mjöl i grädden.
Tillsätt i svampen och låt koka in.
Krydda med persilja, salt och svartpeppar.
Bred svamptäcket över gratängen och gratinera i ytterligare 20 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka.


Servera med stekt fläsk och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar