lördag 13 augusti 2022

Chili con/sin Carne


Chili con Carne eller, som det heter om du inte har kött i, Chili sin Carne.

En chili kan innehålla olika grönsaker men här har jag tagit det som fanns hemma. Du kan använda gul lök, röd eller gul paprika, majs, andra sorters bönor.
Om du inte har Mexican Spice Mix kan du använda dig av chilipeppar (cayennepeppar), spiskummin, oregano, kummin och paprikapulver. Smaka dig sakta fram tills du har den kryddning som du önskar. Jag använder ofta kryddmått och kryddar lite i taget för att nå fram till den smak jag önskar när jag lagar en ny rätt. Lagar jag mat som jag inte kan smaka på så använder jag mig av minnet av hur mycket varje krydda kan användas. Det handlar om att veta hur kryddor smakar och påverkar rätten. Något man lär sig efter hand. Är jag osäker så finns oftast någon som kan hjälpa mig att smaka av.

När jag gör chili låter jag, om jag har tid, grytan stå och småputtra länge innan jag tillsätter bönorna. Det går givetvis att göra som receptet men smakerna höjs om de får koka länge.

Chili är också en rätt som smakar utmärkt dagen efter eller i lunchlådan. Fungerar även att frysa in.

Vill du inte använda dig av köttsubtitut kan du istället tillsätta olika bönor och göra en bönchili.

Jag serverar med kokt ris och tortillachips med du kan även servera enbart chili med ett gott bröd eller med kokt potatis istället för ris. 

Crème fraichen hjälper till att ta ner hettan och kan helt uteslutas. 

Servera gärna lite chiliflakes till så kan den som gillar stark mat krydda lite till.

400 gram nötfärs/vegofärs
1 stor rödlök
1/2 -1 solovitlök 
1/2 -1 röd chili (beroende på styrka och smak)
1 grön paprika 
2 - 3 morötter 
1 förpackning kidneybönor 
1 förpackning stora vita bönor 
1 förpackning krossade tomater + 1 burk vatten 
1 grönsaksbuljong 
1 msk ketchup 
1 msk japansk soja 
1-2 tsk Mexican Spice Mix
1/2 - 1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar 
socker

servering:
kokt ris
lime
tortillachips 
Crème fraiche 
Chiliflakes 

Finhacka röd lök.
Skär paprika I mindre bitar.
Finhacka chili.
Tärna morot.
Skölj bönorna. 
Fräs lök tills den mjuknar.
Pressa mer vitlök och låt fräsa lite till.
Tillsätt färs, chili, paprika och morot. 
Stek tills även grönsakerna mjuknar. 
Tillsätt Mexican Spice Mix och fräs några sekunder. 
Häll i krossade tomater och även vattnet som du sköljer ur konservburkar med.
Tillsätt grönsaksbuljong, ketchup och soja.
Koka upp och sänk värmen så att det bara sjuder sakta.
Låt det puttra tills det har tjocknat något (5-10 minuter).
Tillsätt bönorna och om det behövs lite mer vatten.
Låt puttra 5-10 minuter till. 
Smaka av med salt och svartpeppar. Eventuellt mer Mexican Spice Mix, cayennepeppar och en nypa socker.

Servera med kokt ris, crème fraiche, tortilliachips och limeklyftor. Strö gärna örter chiliflakes över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar