måndag 15 augusti 2022

Zucchinifritters med tomatsalsa


Detta receptet har jag tagit från Vegomagasinet men ändrat lite. Såklart. 

Kryddningen är koriander i receptet men eftersom gubben inte gillar det så tog jag oregano. Det passar lika bra med basilika.

Jag tyckte att jag hade en stor zucchini men det blev inte så mycket kvar när vätskan försvunnit. Det blev 6 fritters men eftersom jag skulle servera dem som tillbehör gjorde det inget. Gubben och Magda fick grillkorv till medan jag testade Scans ärtbollar.

1 zucchini
1 gul lök, hackad
1/2 solovitlök 
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk oregano 
1 - 2 tsk salt 
1 krm svartpeppar

Salsa
3 - 4 tomater
1/2 - 1 rödlök
1 gul paprika
1 - 2 röd chili
2 msk olja (raps eller oliv)
1 tsk oregano 
1 - 2 krm salt 
1/2 - 1 krm svartpeppar

Riv zucchini grovt.
Lägg zucchinin i ett durkslag, salta och låt sedan stå några minuter så att den vattnar ur sig. 
Pressa vätskan ur zucchinin och lägg i en skål. 
Riv gul lök och pressa vitlök. 
Tillsätt med zucchini.
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, oregano och svartpeppar med zucchini.
Blanda väl.
Forma biffar och stek i rikligt med olja tills de fått fin färg på båda sidor.

Hacka tomat och paprika grovt. 
Finhacka rödlök och chili.
Blanda ihop allt med olja, oregano, salt och svartpeppar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar