torsdag 9 maj 2019

Lins- och potatissoppa



Passar perfekt med soppa när det är lite kyligare ute och det har regnat hela dagen.
Efter 3 timmars städning på jobbet var jag rätt mör när jag kom hem. Tog visserligen en kaffepaus men annars höll jag igång hela tiden.


Medan jag städade kände jag inte av hur kallt det egentligen var men när jag kom hem frös jag så jag skakade. Så att soppan inte krävde mycket jobb var skönt. Jag passade på att ta en kopp kaffe under filten i soffan.


3 dl röda linser
4-5 potatisar
2 gula lökar
1 solovitlök
2 msk grönsaksbuljongpulver
1 1/2 liter vatten
1/2-1 msk pressad citronsaft
1 tsk mald spiskummin
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 dl hackad persilja

Dela potatis och lök i mindre bitar.
Lägg linser, potatis, lök, pressad vitlök, vatten och grönsaksbuljongpulver i en kastrull.
Koka i 20 minuter under lock på svag värme.
Krydda med citronsaft, spiskummin, salt och svartpeppar.
Mixa soppan.
Smaka av med eventuellt mer kryddor.
Strö över hackad persilja.

Servera med gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar