söndag 5 december 2021

Halloumifritters



Jag såg väldigt mycket fram emot detta receptet och blev lite besviken när jag såg att det innehöll ägg. HelloFresh vegetariska kasse är lakto-ovo och det visste jag när vi beställde. Jag tog ett beslut att försöka byta ut det jag kan mot helvegetariskt alternativ men i övrigt acceptera lakto-ovo. Det viktigaste för mig är faktiskt att visa gubben det positiva med vegetarisk kost. Jag försöker absolut inte lura honom att bli vegetarian utan bara inse att det finns mycket bra, god och mättande vegetarisk kost. 

Halloumifritters var väldigt goda och jag kommer absolut att göra om detta receptet men helvegetariskt.

Salladen fick också höga poäng även om gubben var misstänksam mot jordnötter i salladen. 

Maten räckte till en lunchlåda och både fritters och sallad var väldigt gott även dagen efter.

Ett tips på recept var att fritters är en perfekt rätt till att ta tillvara på rester. Du kan lägga i det mesta. Testa men majs, ost, örter, fetaost, zucchini, broccoli och krydda med favoritkrydda och såser. 

Asiatisk dressing innehåller vatten, socker, rapsolja, salt, sojabönor, vete, sesamolja, ingefära, vitvinsvinäger, kryddor, örter.

Vitlöksflörter innehåller vitlökspulver, torkade örter (persilja, basilika, oregano, rosmarin, timjan), salt, citronzest 

Recept: HelloFresh
Betyg: Niklas: 4
            Magda: 4
            Lotta: 5

400 - 500 gram Halloumi
2 morötter
1 grön chili
2 salladslökar
4 ägg
2 dl vetemjöl
3 krm svartpeppar

Sås:
40 gram Asiatisk dressing
100 gram majonnäs
1 bubbla koriander (1/2 tsk torkad koriander)

Sallad:
150 gram kålmix
1 gurka
40 gram jordnötter
1 lime 
skvätt olivolja
nypa salt
nypa svartpeppar

Riv halloumi och morötter.
Finhacka grön chili.
Hacka salladslök.
Vispa ihop ägg, vetemjöl och svartpeppar.
Blanda ner halloumi, morötter, chili och salladslök.
Stek fritters 5-6 minuter per sida eller tills gyllene och genomstekta.

Blanda olivolja, juice den 1/2 lime, salt och svartpeppar. 
Tärna gurkan.
Grovhacka jordnötter.
Vänd ner kålmixen, gurka och jordnötter.
Blanda väl.

Skär kvarvarande limehalva i klyftor och servera till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar