torsdag 12 september 2024

Äppelsmulpaj


Äpple hör verkligen hösten till eller i varje fall skördetid till. Bra äpplen är lätt att hitta när man bor i ett område där det finns mängder av äppelträd. Tyvärr har vi inte själv några äppelträd på tomten men det finns andra som har. Släkt, vänner och grannar som vill ha hjälp att tömma träden samt flera gårdsbutiker. 

Eftersom jag sedan snart ett år tillbaka har problem med min käke och inte ska tugga något hårt eller segt så njuter jag extra när jag får äta äppelsmulpaj. 

Ikväll lagade gubben en riktigt god smulpaj. Saltet var verkligen pricken över i. Det är viktigt att du använder flingsalt men skulle du ha vanligt salt är det viktigt att du använder betydligt mindre och smakar av efterhand så du inte får en salt paj. Saltet ska bara anas och förhöja smaken.

125 gram smör
2 dl vetemjöl 
1 dl havregryn 
1 1/2 dl strösocker 
1 tsk flingsalt 

1 kg äppel
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 nypa flingsalt 

Nyp ihop smör, vetemjöl, havregryn, socker och flingsalt.
Skala, kärna ur och skär äpple i mindre bitar.
Vänd ner kanel, socker och flingsalt bland äpplen. 
Smörj en pajform (ca 28 cm i diameter) och häll i äpplen.
Fördela smuldegen över äpplen och grädda mitt i 225 graders ugn i 20-25 minuter. 


Låt pajen svalna lite innan du serverar 
med vaniljvisp, vispad grädde eller vaniljglass. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar