torsdag 14 juli 2016

Sötpotatissoppa med grillade grönsaker



Som ni som följer Lottas mat vet så mår jag inget vidare. Utmattningssyndrom för andra gången tillsammans med mina fysiska krämpor har gjort livet tuffare än vanligt. Min tystnad under en tid här beror på att hälsan sviktat lite ytterligare. Idag är det en lite bättre dag och därför tänkte jag delge dagens middag.

Jag gjorde maten vegansk med pulled Oumph men serverade stekt bacon till för de som vill ha det.

Serverar du inte bacon till så smaka av soppan om det behövs mer salt. Jag saltade inget extra utan tyckte att buljongen räckte. Bacon är salt och pulled Oumph är ganska kryddat.

400 gram sötpotatis
1 liten lök
1 liter vatten
3 msk kycklingfond ( 2 msk grönsaksbuljongpulver)
2 1/2 dl grädde (iMat)
1 lime


2 Portabello svampar
1 zucchini
2 röda spetspaprikor
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Skala och dela potatisen och löken i mindre bitar.
Stek lätt i olivolja utan att det får färg.
Tillsätt vatten och fond.
Koka i 15 minuter.
Mixa soppan slät.
Tillsätt grädde (iMat).
Riv skalet från lime och pressa ur saften.
Tillsätt limeskal och saft i soppan.
Koka upp.

Dela zucchini, paprika och svamp i mindre bitar.
Lägg grönsakerna i en ugnsfast form.
Ringla över olivolja, salt och svartpeppar.
Grilla i ugn 220 grader tills mjuka och fin färg.

Stek bacon och pulled Oumph.

Servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar