tisdag 6 juni 2017

Fiskburgare


Idag jobbade jag bara mellan 10-14.30 men när jag kom hem dunkade huvudet. Oroade mig över att jag skulle få ett migränanfall och tänkte att det var typiskt när jag imorgon ska vara ledig och mycket att fixa. Fast efter lite vila var huvudvärken borta.

Gubben stackaren ligger i feber så jag fick ställa mig och fixa middag. Tänk vad bra det är med matkasse. Allt är redan planerat. Visst saknar jag lite möjligheten att laga MIN mat men jag har helger och sommaren till det. Matkassen underlättar så otroligt mycket i vår vardag.

Jag åt rester från gårdagens middag eftersom jag glömde min matlåda hemma idag. Kanske därför som jag hade huvudvärk.

600 gram fiskfärs
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1/2 tsk salt
knappt 1 krm vitpeppar

1 dl matlagningsyoghurt
1 1/2 dl majonnäs
1/2 röd chili
1/2 kruka persilja
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

2 tomater
1/2 rödlök
Hamburgerbröd

Blanda ägg, ströbröd, salt och vitpeppar.
Blanda snabbt ner fiskfärsen.
Låt stå någon minut.
Forma till burgare och stek 3-4 minuter per sida. Blir fem större burgare. Vill man göra mindre blir det såklart flera.

Hacka chili och persilja fint.
Blanda yoghurt, majonäs, persilja och chili.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Skiva tomat och rödlök.
Skölj salladsblad.

Servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar