söndag 26 augusti 2018

Chili con carne


Kombinationen att jag fått flera burkar med vita bönor i tomatsås och att Max och Julia kom hem på middag blev chili con carne.

Jag använde mig av torkad chilipulver av ren lathet. Var försiktig med chilin pågrund av gubbens avsky mot starkt. Fast jag tror inte att det är hetta för han beställer pizza med jalapeno så det kanske är just chili som han inte gillar.
Jag serverade srirachasås bredvid så de som ville kunde göra sin tallrik lite starkare.

De sa att det var gott så jag får val tro på vad de som ätit säger. Den veganska varianten som jag gjorde var inte god alls så det receptet glömmer jag bort. 

3 gula lökar
700 gram nötfärs
1/2 - 1 tsk chilipulver
1 1/2 tsk paprikapulver
2 krm svartpeppar
1 1/2 tsk salt
2 msk soja
2 burkar hela tomater
3 burkar vita bönor i tomatsås

Skala och hacka löken.
Bryn färsen tills den fått färg. 
Tillsätt löken och låt den steka med tills den mjuknar. 
Krydda med chili, paprika, svartpeppar, salt och soja.
Tillsätt de hela tomaterna och låt koka ihop. Ju längre koktid, desto godare chili.
Strax innan servering vänder du i de vita bönorna i tomatsås och låt alltsammans bli varmt. 
Smaka av med mer kryddor vid behov.

Servera med bröd, strimlad sallad, tärnad tomat, gurka, paprika och majs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar