torsdag 24 augusti 2023

Benfri kotlettrad (Fläskytterfilé) i ugn



Fläskytterfilé är egentligen benfri kotlettrad men i butik kallas det för ytterfilé. Det är många, inklusive min gubbe, som blir lite upprörd över namnet ytterfilé.

"Det finns ingen del på grisen som heter så. Det finns ingen styckningsdetalj som heter ytterfilé."

Ok, jag håller med men för enkelhetens skull skriver jag även fläskytterfilé.

Jag halverade recept då det bara är gubben och Magda som ska äta kött. Det blev ändå en matlåda till gubben. 

Serverar man olika tillbehör till så fylls tallrik och mage ändå.

Idag hade jag både kokt broccoli, rårivna morötter, gubbens pressgurka och lingonsylt.

benfri kotlettrad (fläskytterfilé) ca 1 kg
1 gul lök eller 4 schalottenlök 
1 solovitlök
1/2 dl balsamicovinäger 
1/2 dl kalvfond
1 msk honung
2 tsk kinesisk soja (mörk)
2 tsk timjan
salt 
peppar (jag använde både vit- och svartpeppar)
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl grädde
1 1/2 dl creme fraiche
1 - 2 msk maizena 

Hacka lök och vitlök. 
Salta och peppra köttet runt om. 
Stek köttet tills det fått en fin stekyta.
Lyft ut köttet och placera i en ugnsfast form. Gärna smal typ brödform.
Tillsätt lök i pannan och låt brynas till löken mjuknar. 
Vänd ner vitlök och häll i balsamvinäger, kalvfond, honung, vatten, soja och timjan. Låt koka upp.
Tillsätt grädde, creme fraiche och maizena utrört i vatten.
Koka upp och låt sjuda tills den når den tjocklek du önskar på en sås. Eventuellt behöver du reda med lite mer maizena.
Häll sedan såsen över köttet.
Stek i ugnen på 160 grader i cirka 60 minuter. (Innertemperatur 70 grader).
Plocka upp köttet och skiva det.
Jag valde att lägga ner köttet i såsen igen men givetvis kan du servera var för sig.

Servera med kokt potatis och grönsaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar