fredag 31 maj 2024

Vegansk broccolipaj med soltorkad tomat


Idag var jag bjuden på vinkväll med min mamma och svägerska. Jag stod för maten och bestämde mig snabbt för att det skulle bli en paj med sallad. Passar utmärkt till vin och "tanttjat".


Tofustanning kan givetvis ersättas med äggstanning.


Pajskal:
125 gram mjölkfritt margarin
3 dl vetemjöl
1-3 msk vatten
2 krm salt

Tofustanning:
150 gram silkestofu
1 1/2 dl växtbaserad dryck eller grädde
2 dl riven vegansk ost
1 krm cayennepeppar
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Fyllning:
400 gram broccoli
1 gul lök
1 solovitlök alternativt 3-4 vitlöksklyftor
125 gram soltorkade tomater
2-3 krm salt
1 krm svartpeppar 

Knåda ihop alla ingredienser till pajdegen. Lägg degen i plastfolie och låt vila i kylskåpet i 30 minuter. 
Tryck ut degen i en pajform (22 cm i diameter). 
Nagga pajskalet och förgrädda i 220 graders ugnen i 7-10 minuter.
Mixa alla ingredienser (förutom osten) till tofustanning till en slät sås.
Vänd ner osten. 
Sänk värmen på ugnen till 200 grader. Skiva lök tunt och hacka vitlöken fint.
Dela broccoli i mindre buketter. 
Stek tills lök och vitlök mjuknar utan att få färg.
Tillsätt broccolin och steka några minuter till.
Smaka av med salt och svartpeppar. 
Grovhacka tomaterna.
Lägg broccoliröran i pajskalet och fördela tomaterna överst.
Häll tofustanningen över och grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. 

Servera med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar