fredag 7 december 2018

Back to basic - ugnsgratinerad falukorv



Falukorv behöver man inte krydda eftersom den redan är färdigkryddad (salt, lök, cayennepeppar, muskot och ingefära) egentligen handlar det om att få korven varm och aptitlig.

1 falukorv 800 gram
1 stor gul lök
senap
ketchup 
riven ost

Ta bort plastskinnet runt korven.
Skär skåror i korven och lägg i en ugnsfast form.
Riv ost.
Stick ner ost i skåror i korven. Jag brukar lägga ost i varannan skåra så det inte blir så mycket ost.
Ringla senap och ketchup över korven.
Skala och skär löken i klyftor.
Fördela i ugnsformen.
Om du vill kan du ringla lite smör eller olja över men jag tycker inte det behövs.
Gratinera i 220 graders ugn i cirka 20 minuter eller tills den fått färg.

Ugnsgratinerad falukorv kan varieras eftersom det finns olika sorters senap, ketchup och ost. Gillar man styrka kan man använda Sriracha.

Tillsammans med falukorven lägger jag bara lök men du kan lägga i eller lägga mellan skårorna:
  • svamp
  • äpple
  • rödlök
  • färsk tomat
  • soltorkad tomat
  • paprika
  • linda in falukorven i bacon.
Svärmor häller krossade tomater över sin ugnsgratinerade falukorv.

Jag serverar potatismos till men andra tillbehör kan vara:

  • pasta 
  • kokt potatis 
  • klyftpotatis 
  • pommesfrites 
Vilka grönsaker som du serverar till bestämmer du själv. Jag hade kokta morötter och stekt champinjoner. Givetvis severades också brunsås, lingon och inlagd gurka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar