fredag 12 april 2019

Vegansk färssoppa med brytbröd



Jag har mått väldigt dåligt under en hel vecka. Det är faktiskt 8 dagar sedan som jag orkade gå morgonpromenad med Rex. Tur att vi har stor tomt som han kan röra sig på.
Jag har haft väldigt mycket värk och min ena fotsula har spruckit vilket gör att varje steg har känts som om jag trampar på glas. Även utmattningssyndromet har visat sitt fula tryne och jag har kämpat för att orka jobba halvtid. Tur att jag just nu jobbar hemifrån.
Att leva med kroniska sjukdomar tar väldigt mycket på psyket och jag har haft det väldigt jobbigt med mina känslor. Jag är en positiv individ men ibland blir det bara förmycket för mig också.

Matlagningen har inte varit speciellt intressant denna veckan men idag kände jag för att göra både soppa och baka bröd.

När gubben kommer hem och jag säger att det är något vegansk så tittar gubben på mig.

- Vad är det då?
- Äsch, jag tog vad jag hade hemma. Jag orkade inte köra till affären.

Gubben tittar misstänksamt på mig så jag lugnar honom med om att är det inte gott så får vi beställa pizza.

Hos underbara Yvonne hittade jag receptet till dagens bröd. Ett brytbröd som är så gott och enkelt. Yvonne har jag följt i många år och det är roligt att se hur hennes nya blogg och hennes skapelser utvecklas. Nästa gång jag gör brödet ska jag ha lite flingsalt över också. Gott på ett brytbröd.

Receptet till soppan är ett basic där du kan 
använda de grönsaker du gillar eller har hemma. Lök och potatis är en bra grund men vita bönor hade också passat bra.

Jag använde mig av Anammas vegofärs men du kan givetvis använda dig av köttfärs istället. Nötfärs passar bäst.

Soppa:
1 1/2 gul lök
400 - 500 gram vegofärs
3 morötter
3 - 4 potatisar
2 paprikor (jag använde gul och röd)
1 msk grönsaksbuljongpulver
1 liter vatten eller så att det täcker väl
500 gram krossade tomater
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 tsk paprikapulver
1 dl persilja (frusen eller färsk)

Hacka och fräs löken.
Tillsätt färsen och fräs tills den får färg. Skala och skär morötter och potatis i mindre bitar. 
Strimla eller tärna paprikorna.
Blanda ner rotsaker och paprika i grytan och tillsätt vatten, krossade tomater, buljongpulver, salt, svartpeppar och paprikapulver.
Låt koka i 10 - 20 minuter eller tills potatisen är mjuk.
Smaka av med salt och strö över hackad persilja.

Brytbröd:
25 gram jäst
4 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk rapsolja
1 tsk socker
8 dl mjöl

Topping
mjölk (havremjölk)
Olika frön, ex solroskärnor, sesamfrön, vallmofrön, hampafrön

Sätt ett bakplåtspapper i botten av en springform. 
Pensla kanterna med olja.
Lös jästen i kallt vatten. 
Tillsätt olja, salt, socker och det mesta av mjölet.
Arbeta till en smidig deg, fem minuter i assistent, tio minuter för hand. 
Tillsätt mer mjöl om det behövs, degen ska släppa från kanterna.
Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i 12-15 bitar, rulla till bollar och lägg i en 3 liters springform.
Låt jäsa övertäckt i 1 1/2 timme.



Pensla brödet med mjölk och strö över valfria frön eller nötter.


Grädda i mitten av 175 graders varm
ugn i 25-30 minuter.
Brödet ska få färg och låta ihåligt om du knackar på ytan.
Låt brödet svalna något i formen och därefter på galler under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar