tisdag 1 november 2011

Valnötssnittar

Vilken rörig förmiddag. Lovdagar är otroligt jobbiga i vår familj. Magda tog inte medicinen direkt på morgonen och fick utbrott. Fula ord flyger ur hennes mun och jag förundras över att det är samma tjej som om några timmar ber om ursäkt. Att behandla mig så som hon gör är inte okej men jag veta att det är hennes npf.

Hade tänkt hinna baka innan Jennie kom för att lämna Moa men hon fick nöja sig med en slät kopp kaffe.

Nu har lugnet infunnit sig. Det enda som bråkar är min högerarm som fick sig en kyss av dörrhandtaget till Magdas rum. Blåmärket växer.

Fixar till kakorna innan matlagningen.

100 gram smör
1 dl strösocker
1 msk vanilinsocker
1 msk vit sirap
1 dl hackade valnötter
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör, socker, vanilinsocker och sirap smidigt.
Blanda ner valnötter, mjöl och bakpulver.
Arbeta ihop till en deg.
Dela degen i tre delar.
Rulla till längder.
Lägg på plåt med bakplåtspapper.



Platta till med en gaffel.



Grädda mitt i ugn 175 grader i 10-15 minuter.
Skär kakorna på snedden när de är varma.

2 kommentarer:

  1. Träffa mitt i ugn? ;) Ska man kasta in plåten? Jag kan nog ha lite problem med det...fast jag tål ju inte nötter så jag behöver inte testa *asg*

    (Bloggat från mobilen??? = damn that autocorrect!!)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha. Tycker jag läser igenom men mobilen lever sitt eget liv ibland. Ja, det blir mobilen som får användas o så lånar jag Majas ibland för bilder. Ska lösa data problemen men får vänta. :-(

    SvaraRadera