torsdag 24 november 2011

Potatis- och purolöksoppa




Idag tillbringar jag dagen i sängen. Energin jag hade försvann under gårdags kvällen. Anledningen är nog att jag inte har tagit den ena av mina mediciner.

Min doktor ringde häromdagen och meddelade att det inte syntes några tumörer på röntgen.

Phu, det var skönt.

Men han var fortfarande orolig över att jag hela tiden får blodbrist och att det läcker ut blod i tarmen. Hans misstanke är att min ena medicin är orsaken. Man ska inte äta Relifex under en lång period och jag har tagit den två gånger dagligen i över 5 år.

Hm, dessa mediciner. Man kan inte fungera utan dem och man kan inte leva med dem.


Doktorn misstänker att det är tabletterna som orsakar blödningar i magsäckens och tarmarnas slemhinna.

Okej, vad ska vi göra då?

Ny medicin bland annat en tablett som ska skydda magen skrev han ut eftersom han anser att jag behöver äta Relifex för att orka.

Men jag bestämde mig för att gå steget längre. Jag slutade omedelbart att ta medicinen. Inte vill jag äta en medicin som ger mig mer problem. Nu är nackdelen att jag inte har någon smärtlindring alls. Tramadolen vägrar jag äta. Är så rädd för att bli beroende och Spasmofen tar jag bara till i nödfall.
Jag ska fixa detta. Jag ska orka detta. Jag ska, jag ska, jag ska.

Så ha överseende. Jag orkar inte så mycket. Serverar familjen i dag en superlätt soppa och fuskar i brödbaket med en Ciabatta mix.
Ska ju orka jobba ikväll också.

10-12 potatis
1 stor purjolök
8-10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 - 1 1/2 msk timjan
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl mjölk

Skala och skiva potatis.
Skär purjolöken i tjocka strimlor (1 cm ca).
Fräs löken och tillsätt potatisen.
Häll i vatten och tillsätt buljongtärningarna och kryddorna.
Koka upp och sjud i 10 minuter.
Red soppan och runda av med mjölken.
Låt koka till potatisen är mjuk.
Smaka av om det behövs mer kryddor. Potatis behöver ganska mycket salt.

Brödet:
1 Ciabattamix
1/2 paket jäst
6 1/2 dl vatten
flingsalt eller grovt salt

Lös upp jästen i ljummet vatten.
Häll i hela paketen av Ciabattamix.
Knåda ordentligt.
Jäs degen i 30 minuter i en bunke som du smörjt med 1 msk olivolja. Under bakduk.
Häll upp degen i en form med bakplåstspapper.
Strö över flingsalt.
Jäs i 30 minuter till.
Skåra brödet i brytbitar.
Grädda i ugn 220 grader i 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar