tisdag 16 augusti 2016

Iskaffe



Det blev lite sol trots allt. Såg väldigt mörkt ut ett tag och det kom också några droppar. Nu har nog termometern kommit upp till 20- strecket.

Medan potatisen kokar njuter jag med en iskaffe och några sidor i min bok. Just nu läser jag Kazuo Ishiguro When we were orphans".

Kazuo Ishiguro föddes i Nagasaki, Japan 1954 men flyttade till England vid 5 års ålder.

Iskaffe:
Spara kaffe som blir över och frys in. Jag använder fryspåse och en tratt. Perfekt istället för att bara hälla ut i vasken.
Fyll upp ett glas till hälften med kaffe som du låter kallna.
Eftersom fryst kaffe blir beskt tillsätter jag lite vaniljsyrup (1 msk till ett stort kaffeglas). Min kommer från Espresso House. Du kan använda vilket sötningsmedel du gillar bäst.
Fyll sedan upp glaset med kaffeisbitar och en skvätt mjölk. Jag använder mig av iKaffe från Oatly (havre) eftersom jag undviker animaliska produkter.
Rör runt och njut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar