måndag 4 februari 2019

Broccolisoppa



Den gröna måndagen blev inte riktigt grön. Jag hade två paket bacon som behövde tas omhand idag så jag stekte dem åt de andra. De fick själva toppa sin tallrik med stekt bacon.

Förra veckan hade Maxi erbjudande på ekologisk broccoli så jag passade på. Billig och snabb vardagsmat är broccolisoppa.

Just broccolisoppa är något som Maja gör ofta och Aurora älskar soppan. Så härligt att se henne sitta med sked och sleva in soppan. Tänk vad tiden går fort. Hon är redan 1 år och 2 1/2 månad. Tycker det går fortare med barnbarnen än vad det gjorde med de egna barnen. Kanske är det för man står bredvid på ett annat sätt som mor- och farförälder.

En fråga som jag ofta ställer mig i affären är varför all denna plast kring grödorna? Jag har till exempel i alla år köpt svensk gurka utan plast men ny plötsligt så har gurkan fått ett plastlager. Varför? Så även med broccoli. Varför plast?

Om du inte har citronsaft så fungerar det utmärkt med vitvinsvinäger. Köper du färdigpressad citronsaft så köp INTE den där plastförpackningen som ser ut som en citron. Satsa på att köpa en glasflaska istället. Du får en bättre produkt för dina pengar.

Du kan koka broccolisoppa utan potatis men den blir mer matig med. Ett alternativ är att du i slutet av broccolins koktid tränar ner en av de där redan kokta och överblivna potatisarna från kylskåpet. Ett bra sätt att ta hand om rester.

Jag gör soppan vegansk och använder iFraiche men du kan använda creme fraiche eller grädde.

500 - 700 gram broccoli (2-3 st)
6-8 potatis
1 gul lök
1/2 - 1 solovitlök
2 msk olivolja
1 - 1 1/2 liter vatten 
2 msk grönsaksbuljongpulver
1 dl iFraiche
1- 1 1/2 tsk salt 
1 krm svartpeppar
1/2 -1 msk citronsaft (vitvinsvinäger)
1 nypa socker

Dela potatis och broccoli i mindre bitar. Stammen också.
Hacka lök.
Fräs lök i några minuter. 
Tillsätt potatis och broccoli.
Pressa i vitlök. 
Fräs någon minut.
Slå på vatten med buljong. 
Koka broccolisoppan tills broccoli och potatis är mjuk. 
Mixa med stavmixer.
Smaka av broccolisoppan med salt, svartpeppar, citronsaft samt en nypa socker.
Rör i iFraiche.

Servera med gott bröd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar