torsdag 21 februari 2019

Broccoli- och ädelostsås



När jag var i affären och handlade åt min "jag har aldrig varit så här sjuk":e gubbe upptäckte jag Kvibille Gräddädel till halva priset på grund av kort datum. Genast gick min hjärna igång och började tänka middag. Så det fick bli en pastasås. Jag visste att jag hade en broccolistam i grönsakslådan och 1/2 förpackning med broccoli i frysen. Perfekt! Det får bli laktovegetariskt idag och så får jag stå ut med ond mage någon dag.

Jag mår inte heller bra och har en förkylning som trycker i bihålorna så jag uppskattar möjligheten att inte behöva stå länge vid spisen. Mat ska alla fyra ha även om jag inte orkar. Ibland avundas jag den där mannen som när han är sjuk bara är sjuk. Jag ska ändå gå ut med hunden, städa, tvätta, laga mat och diska. Hur gör man för att bara strunta i allt runt omkring sig och istället ligga i soffan? Hade varit bra att kunna det ibland.

Det blev riktigt gott och snabbt gick det. Härligt med snabbmat när man inte mår bra.

Gubben klagade över att han inte kände smak av ädelost så jag måste ha köpt någon mild sort. Jag påstod att han inte kände av smaken eftersom han dränkte pastan med ketchup. Det örat ville han inte höra på.

140 gram ädelost
5 dl grädde
2 dl creme fraiche
300 gram broccoli
1 färsk broccolistam
1 stor vitlöksklyfta
2 krm salt
1/2 - 1 krm svartpeppar

Skiva broccolistammen tunt.
Fräs den tillsammans med pressad vitlök.
Tillsätt grädde och creme fraiche.
Koka upp.
Låt småputtra tills broccolin är mjuk.
Smula ner osten och låt den smälta.
Vänd ner den upptinade broccolin.
Låt allt bli varmt.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med kokt pasta och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar